Alla inlägg under september 2009

Av Elisabeth - 29 september 2009 19:30

Jag målar igen för första gången på mycket länge. Tog kanske fram penseln och färgerna någon sväng i somras men det är ändå ett par månader sedan.



Den här bilden började jag skissa lite på under förra veckan när jag behövde små pauser från tentapluggandet.

 

Jag gillar själv livligheten i bakgrunden, det händer väldigt mycket trots att det är ett ganska enhetligt färgfält. Jag ska dock jobba vidare lite på det, kanske lägger jag in någon typ av abstrakta figurer, inte så tydliga men man ska kunna skönja dem.

Framkanten på bordet och dess ben ska jag självklart arbeta vidare på. Jag har insett att jag sällan använder mig av en enhetlig ljuskälla när jag målar, ljuset kommer från lite olika håll på olika objekt. Men jag använder främst ljus och skugga för att definiera form och skapa volym, inte med syftet att återge något på ett verkligt sätt.

Själva Scenen tål också ett antal lager färg till. När jag redigerade bilden inför bloggandet såg jag helt plötsligt att det ser ut som om scenen är framför draperierna och befinner sig i någon sorts vertikal ställning, det ska som sagt också åtgärdas. Men overall är jag nöjd med motivet och kompositionen, centralperspektiv och allt. Ansiktet ser mycket mindre elakt och dömande ut i jämförelse med dem jag tecknar i blyerts och tusch.


När jag drog (eller ja.. rullade, eftersom den är trasig) upp rullgardinen i morse så var det väldigt vacker kondens längst ner på rutan. Den var rolig att leka med i PhotoShop. Varsågoda och njut.

 


Ni är varmt välkomna att kommentera målningen och bidra med lite konstruktiv kritik. Är det något jag inte ser, någon grej som borde läggas till eller har ni andra tips och idéer så hör av er. Jag behöver någon typ av input och när jag nu inte går på någon skola där jag bara kan hugga någon och be om råd så får jag göra det över nätet istället. :)

Kram på er alla läsare.


Av Elisabeth - 17 september 2009 14:50

Hej!


Det blev visst ett väldigt långt sommarlov från bloggandet. Jag har gjort en del saker under det också t. ex. fått ett par serier publicerade på P3 Kulturs hemsida.


Jag har flyttat till Stockholm, börjat läsa en kurs i konstvetenskap och engagerat mig lite smått i Humanistiska Föreningen.


Sedan jag flyttade har jag varken haft tid, ork eller material att göra särskilt mycket. Jag har varit på kroki tre kvällar på Gula Villan (Humanistiska Föreningens hus på Frescati) men that's about it. Det tar på krafterna att anpassa sig till en ny stad, nya rutiner och ett nytt liv.


Men här om dagen hämtade jag ut ett paket från min kära mor fyllt med akrylfärger och penslar, så nu kan jag kanske komma igång snart. Men det bästa med paketet var nog lakanen som luktade precis som linneskåpet där hemma; Finns det något bättre?


Nåja, med paketet kom lite inspiration också så jag gjorde iordning en liten burk att ha mina penslar i. Någon vecka tidigare ritade jag också "Snigelmannen" när Frida och Henrik kom över på te.


Jag ska försöka klämma in lite kreativt arbete mellan alla sidor i den konsthistoriska litteraturen, men det är svårt.


Mycket nöje med dessa bilder i alla fall!



       

 


Presentation

Omröstning

Jag vill veta vad det är för människor som intresserar sig för vad jag gör (d.v.s råkar snubbla in på bloggen). Så, hur definierar du dig själv?
 Excentrisk konstnär och galen visionär
 Helt vanlig grabb/tjej
 Tant/farbror
 Akademiker
 Hemmafru/hemmaman
 Uttråkad och desperat
 Målinriktad hantverkare

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards