Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

En recension av Serier mot rasism

Av Elisabeth - 27 oktober 2011 09:48

Nu är den här recensionen ute i Röd Press så då måste jag ju publicera den här på bloggen också. 


”Serier mot rasism” – en tuschfläckig näve i nyllet på rasisterna


Serier mot rasism” är ett projekt som drogs igång strax efter valet 2010 då det stod klart att även sverige till slut fått ett uttalat främlingsfientligt parti i riksdagen. Det mycket nedslående valresultatet gjorde att många kände ett behov av att säga ifrån, däribland en hel del kulturskapare. Vid sidan av denna antirasistiska serieantologi startade till exempel nätverket ”Folkmusiker mot främlingsfientlighet” som under hösten höll manifestationer till polsketoner runt om i landet. Det kändes friskt, härligt och hoppfullt att reaktionerna inte lät vänta på sig när främlingsfientliga grupper gjorde sådana landvinningar och fick starkare fotfäste.


Boken innehåller verk av både väletablerade tecknare som Tony och Maria Cronstam (Elvis), Sara Granér och Joakim Pirinen till för mig helt okända namn som har talang nog att bli seriesveriges framtida storheter. Även valen av ingångar är brett och den som tror att serier bara bygger på humor och alltid ska vara skrattretande får sig nog en liten tankeställare. Här finns allt ifrån Elise Rosbergs serie ”Människor” som på ett väldigt poetiskt sätt behandlar identitet och acceptans till Henri Gylanders mer vetenskapliga redogörelse för islamofobins historiska rötter i europa. Naturligtvis faller inte allting alla i smaken men här finns garanterat något för alla.


Jag brukar vara ganska skeptisk till serieantologier och var också det när jag slog upp pärmarna till ”Serier mot rasism”. Personligt tycke och smak spelar alltid in när det kommer till kulturupplevelser och att blanda hej vilt av högt och lågt, seriöst och lättsamt eller informativt och känslomässigt kan ganska ofta dra ner hela produktionen. Tyvärr visade det sig att jag delvis hade rätt då kvalitén varierar relativt kraftigt i boken. Men den blandning av stilar, ingångar och känslor som jag fruktade gjorde ändå den här boken till ett tydligt och samtidigt mångsidigt antirasistiskt manifest helt i linje med redaktionens syfte: ”att slå en tuschfläckig näve i bordet”. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - 13 september 2015 21:41


År 2012 ritade jag den här illustrationen åt Röd Press. Den skulle illustrera någonting konstigt och abstrakt, ett regelverk som tvingade flyktingar att söka asyl i det första EU-land de kom till.        Ja, artikeln skulle handla om Dublinf...

Av Elisabeth - 24 april 2012 00:08

Egentligen är jag ju student. Läser till lärare för förskoleklass till år 3, dvs de första fyra åren i skolan, på Luleå Tekniska Universitet. Men just nu upptar ritandet, scannandet och kopierandet alla mina tankar och jag tänker lite som så att om d...

Av Elisabeth - 22 april 2012 12:05

    Ja, jag kommer att finnas på plats under Stockholms Internationella Seriefestival. För första gången ska jag blotta mitt serieskapande för allmänheten och serie-eliten. Gissa om jag är nervös! Den senaste tiden har jag filat på ett fanzine...

Av Elisabeth - 31 oktober 2011 19:58

Här är ett par bilder jag ritade i djupaste tentaångesten. Tror dock att tentorna gick bra trots ritpausen. ;) Bilderna är tagna med mobilen, därav den kassa kvallan. Men själva andemeningen kommer väl fram ändå.        ...

Av Elisabeth - 26 mars 2011 20:39

Käre Arthur,   jag hoppas att det går bra att jag kallar dig Arthur. Jag lever nämligen i en tid då titlar och ert sätt att tilltala människor med efternamn blivit fullkomligt förlegat och bortglömt.   Mitt namn är Elisabeth och jag vill börj...

Presentation

Omröstning

Jag vill veta vad det är för människor som intresserar sig för vad jag gör (d.v.s råkar snubbla in på bloggen). Så, hur definierar du dig själv?
 Excentrisk konstnär och galen visionär
 Helt vanlig grabb/tjej
 Tant/farbror
 Akademiker
 Hemmafru/hemmaman
 Uttråkad och desperat
 Målinriktad hantverkare

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards